d)  Părintele Profesor Doctor Dorin Zosim Oancea

 Pr. Zosim Oancea Pr. Profesor Dr. Dorin Zosim Oancea Pr. Prof. Teodor Bodogae

Al 2-lea sector îl reprezintă anumite aspecte ale altor tehnici din punctul nostru de vedere oarecum indiferente; pt. că în alte spații teo-cosmice generale se folosește o formulă ontologică de multe ori diferită. Putem integra formula aceea ontologică fără dificultate într-o viziune creștină. Dar, pentru practica curentă e probabil mai puțin productiv, așa încât nu cred că are pt. un creștin obișnuit neapărat un scop direct să stea de exemplu în poziția cocostârcului. Îți asigură însă un control nervos desăvârșit. Pe de altă parte e neutră cumva, pt. că în poziția aceasta a cocostârcului poți foarte bine să spui din adâncul inimii „Doamne Iisuse…”Eficient devine în momentul în care sunt anumite mantre sugerate, respectiv anumite texte care preluate fără diferențiere dintr-un spațiu teo-cosmic diferit, te introduc în lumea ideatică a spațiului teo-cosmic respectiv, și atunci aici există într-adevăr o problemă mare. N-am voie de exemplu, să mă apuc să rostesc un Hare Krishna pt. că mă introduc în cu totul alt univers ideatic și de credință; în schimb nimeni nu mă împiedică să rostesc rugăciunea inimii.

O primă concluzie: folosirea unor tehnici ascetice trebuie făcută cu discernământ în așa fel încât să fie subordonată integral existenței duhovnicești creștine și, în particular, creștine ortodoxe. Face cineva aceasta? Atunci se găsește pe drumul cel bun. În căminul facultății prin 1928 era student Părintele Teodor Bodogae, părintele Arsenie Boca și cu tatăl meu[1]. Și erau colegi de dormitor. Și Arsenie stătea ore în șir în fața unei oglinzi și se uita între ochi; și l-au întrebat „ce faci acolo?” „Păi, zice, uite fac exerciții de concentrare” Păi, de unde, cum? Avea o carte de hatha-yoga. Învăța o tehnică de acolo. I-a fost păgubitoare?

Cred că nu. I-a fost într-un fel păgubitoare pentru că ajunsese să poarte în anii din urmă ochelari de soare inclusiv datorită faptului că avea o privire grea, când se uita spre tine aveai senzația că te răscolește până în adânc. Era și necruțător în anumite privințe, dar avea o delicatețe sufletească și n-avea nevoie neapărat de privirea lui grea ca să știe tot ce-ai făcut și ce n-ai făcut de-a lungul vieții. Avea capacitatea asta.

Aceasta este o primă percepție a acestor tehnici ascetice.[2] Note:

[1] Părintele Zosim Oancea [n.n.].

[2] Curs IFR 04.03.2014 – Facultatea de Teologie Ortodoxa Sf. Ierarh Andrei Saguna din Sibiu, minutele 30’40”- 36’23”, Părintele Prof. Dr. Dorin-Zosim Oancea.

4 gânduri despre „d)  Părintele Profesor Doctor Dorin Zosim Oancea”

  1. Doamne ajuta !
    In primul rand vreau sa va felicit si sa va multumesc pentru jertfa pe care o faceti, aducand astfel la lumina adevarul . Dumnezeu sa va intareasca sa duceti la bun sfarsit lucrarea dorita . Canonizarea unui nesfant ar reprezenta o drama incalculabila pentru Ortodoxia romaneasca. Ma bucur ca v-ati alaturat celor cativa curajosi care semnaleaza tarii, clerului si poporului ratacirea arsenista. Suntem greu de intors, suntem indaratnici, suntem creduli fara a cerceta, urmand o turma care se indreapta spre stanci si talazurile marii, asemeni cu cea din Gadara. Dupa zeci de ani in care am crezut in ceva mincinos, este greu sa accepti ca te-ai inselat. Exemple ca traim in minciuna se pot da cu zecile, incepand cu gradinita de unde ni se inoculeaza un mod de viata rupt de Dumnezeu.
    Ma bucur de asemenea ca semnati cu „autorii”, ceea ce inseamna ca sunteti mai multi si sa dea Domnul sa cresteti. Inca odata m-as bucura sa trimiteti articolele dumneavoastra tuturor ierarhilor, la protopopiate, la cati mai multi preoti . Poporul poate fi usor intors daca parohul le vorbeste despre aceasta ratacire. Nimeni sau extrem de putini nu ar asculta, caci cine-si doreste moartea sufletului ? Avem nevoie de un ierarh care sa afirme public pericolul reprezentat de arsenism. Sa rugam pe Sfantul Ioan de la Prislop sa mijloceasca pentru noi !

    Si ma mai bucur ca in articolul difuzat cuprindeti o informatie extrem de importanta. 1928 (l929)-1910=18-19 ani. Deci de la acea varsta frageda Arsenie Boca practica orientalismele extreme printre care si hipnoza.

    Sunt nedumerit cu privire la afirmatiile pr.dr.Zosim, respectiv ca practicarea in fata oglinzii ,cat era ziua de lunga, ore in sir ,zilnic, a Hatha Yoga, nu i-ar fi daunat. Probabil ca este ironic, caci nu-mi pot inchipui ca un preot sa fie de acord cu practicarea ocultismelor. Sfantul Paisie Aghioritul ne arata limpede diferenta dintre ascetii ortodocsi fata de cei orientali, tibetani, etc. Primii se inchina Sfintei Treimi, ceilalti prin practicarea magiei -lui satan. Stim ca nu se poate sluji la doi stapani si ca Dumnezeu nu se lasa batjocorit.

    Doamne ajuta !

    Apreciază

  2. Uimitor ce scrieti aici! Este foarte grav! Trimiteti urgent si Patriarhului un memoriu. Nu va lasati! Acesta tine cu noi, dar are nevoie de argumente si dovezi.
    Doamne ajuta!

    Apreciază

    1. E nevoie de multă rugăciune. Vremurile sunt grele, presiunea politică este foarte mare. Vă rugăm mult, din toată inima, rugați-vă pentru Patriarhul nostru care este lovit din toate părțile. Rugați-vă cu dragoste și pentru comisie și pentru tot Sfântul Sinod și pentru tot neamul nostru să putem birui să nu ne sfârtece dezbinarea. Cursa diavolului este una singură deși ne-o prezintă sub miriade de fațete. Ea se cheamă

      „NEȘTIINȚA”

      Iată ce ne învață despre aceasta Sfântul Teodor Marele Ascet și Episcop al Edesei în Filocalia volumul 4:

      „Dar nimenea să nu-și închipuie că iubirea de slavă și iubirea de argint dau mângâiere trupului. Aceasta o face iubirea de plăcere, care are ca leac potrivit chinuirea trupului. Iar cele două sunt roadele neștiinței. Căci sufletul a îmbrățișat aceste lucruri mincinoase din lipsa de experiență a bunătăților adevărate, și din necunoașterea celor inteligibile prin bogăție socotește să-și împlinească lipsurile. În același timp bogăția este căutată pentru iubirea de plăcere și pentru iubirea de slavă, dar și pentru sine, ca o altă bunătate. În cazul din urmă zicem așadar că e căutată din necunoașterea bunurilor adevărate. Dar slava deșartă, nu e căutată pentru vreo lipsă a trupului, căci nu dă nici o mângâiere trupului. Ea vine din necercarea și necunoașterea primului bine și a slavei adevărate. Deci cauza ei și, scurt vorbind, rădăcina tuturor relelor este neștiința.
      Căci stăpânit de neștiință sufletul nu pricepe cum trebue firea lucrurilor, de unde a venit fiecare și unde se întoarce. Și disprețuindu-și scopul său se întoarce spre cele pământești. Căci sufletul nu se dorește după binele văzut. Iar dacă e stăpânit de vreo obișnuință, el poate să biruiască și obișnuința. Deci când nu era încă obișnuința, a fost amăgit de neștiință. Drept aceea trebue să năzuiască spre cele dintâi și să cugete drept despre făpturi, pe urmă să-și înaripeze voința spre primul bine și să disprețuiască toate cele de față, cunoscând marea lor deșertăciune. Căci ce ajutor ne dau ele pentru sfârșitul [scopul] nostru?

      Așadar rugați-l pe Bunul Dumnezeu să ne izbăvească pe toți de neștiință, cursa în care s-a înecat și bietul înșelat Părintele Arsenie Boca

      Vă mulțumim anticipat.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s